A rettenetes ajándékok és a cuki kutyusok mellett most egy komolyabb témával szeretnék foglalkozni.
Az elektronikus vásárlás és fizetés egyik legismertebb nemzetközi szakértője a First Data a napokban megjelentetett tanulmánya az ajándékkártyák helyzetéről számol be. Az alábbiakban ennek legfőbb megállapításait foglalom össze.
A tanulmány szerint az ajándékkártyák mára bekerültek a legvonzóbb ajándékok közé. Ennek köszönhető, hogy a mostani ünnepi szezonban több, mint 43 milliárd dollárnyi ajándékkártya cserél gazdát. (Reméljük, hogy a hazai ajándékozók is egyre nagyobb járulnak hozzá ehhez az évről évre tekintélyesebb összeghez.)
Az ajándékkártya olyan kivételes eszköz, amivel mindenki csak nyer. A megajándékozott maga választhatja ki az ajándékot, a kereskedő pedig új, lojális vásárlókat kap és képes meghosszabbítani a vásárlási szezont. Az emberek többsége csak valamikor 2013-ban váltja majd be kártyáját, "ha meg már úgyi ott van", vesz még saját költségére is ezt-azt. A vásárlók átlagosan mintegy 21 dollárral költenek többet a kártyán levő összegnél, de az éttermekben ez akár 33 dollárra is felmegy. Egyébként érdekes az is, hogy a felmérések szerint az emberek az ajándékkártyát értékesebbnek tartják tényleges értékénél: egy 25 dolláros ajándékkártyát 30 dollárnyi ajándékkal tartanak egyenértékűnek.
Azt már a hazai vásárlók is jól tudják, hogy léteznek egyedi (egyetlen márkához, szolgáltatáshoz kötődő) és több helyen beváltható (multibrand) ajándékkártyák. Bár valószínű, hogy egy vetélkedőben feltett kérdésre válaszolva a többség a multibrand kártyákat vélné népszerűbbnek, a valóságban az egyedi kártyák forgalma teszik ki a teljes ajándékkártyás forgalom 87 százalékát. (Azért persze az olyan, több kereskedőnél beváltható ajándékkártyákat kibocsátó cégeket sem kell a csődtől félteni, mint a Visa, a MasterCard, vagy az American Express, ők is megtalálják a piacon a számításukat.)
Egyre népszerűbbek az internetről azonnal letölthető elektronikus ajéndékkártyák (e-gift cards). Fontos azonban szem előtt tartani, hogy a vásárlók 68 százaléka még mindig az "igazi", kézbe fogható, becsomagolva átadható ajándékkártyákat részesíti előnyben.
A megajándékozottak 46 százaléka szívesen tárolja, vagy tárolná ajándékkártyáját (annak adatait), valamilyen mobil eszközön. Az okostelefonok terjedésével ez a trend tovább erősödik majd.. Itt további lökést adhat a mobilos fizetés általánossá válása.
A First Data tanulmánya jól mutatja, hogy az ajéndékkártyák terjedése megállíthatatlan. Mi ugyan a legfejlettebb piacokhoz képest néhány év lemaradásban vagyunk, de biztosan látszik, hogy a vásárlók és a kereskedő által is kedvelt kártyák ideje hamarosan nálunk is eljön!