A beavatatlanok könnyen azt gondolhatják, hogy valamennyi ajándékkártya ugyanolyan: négyszögletes műanyag lapka, ami valahol, valamilyen értékben beváltható.
Valójában azonban óriásiak lehetnek a különbségek ajándékkártya és ajándékkártya között (nem csak a rájuk nyomott kép miatt).
Az alapvető különbség leginkább abban mutatkozik, mennyire könnyíti, vagy nehezíti meg a kibocsátó cég a kártya beváltását. Miközben egyesek mindent megtesznek a beváltás megkönnyítéséért, mások járulékos díjakkal és különböző megszorításokkal keserítik meg az ajándékkártya-tulajdonosok életét.
A beváltási helyek korlátozott száma, de még inkább a lejárati idő korlátozása könnyen vezet oda, hogy a megajándékozottnak inkább csak bosszúságot okoz az ajándékkártya. Nem mindegy az sem, milyen vállalkozás áll egy kártya mögött. Egy kevéssé ismert cég esetében könnyen előfordulhat, hogy mire a kártya beváltására kerül a sor, a bizonytalan hátterű cég már be is dőlt...
Nem tudni pontosan, hogy a lustaság, vagy a feledékenység az oka, de tény, hogy nagyon sok ajándékkártya soha nem hagyja el gazdája fiókját, vagy táskáját. A tekintélyes amerikai fogyasztóvédelmi magazin a Consumer Reports szerint az ajándékkártyák negyedét legalább egy évig “pihentetik”, 7 százalékukat pedig soha nem váltják be. Ezzel a lezserségükkel a vásárlók 8 milliárd dollár potya pénz hagynak a kereskedők kasszájában!
A be nem váltott kártyák értékéből is érzékelhetjük, mekkora lehet az Egyesül Államokban (a “műfaj” őshazájában) az ajándékkártyák forgalma. Az elérhető plasztiklapok óriási mennyisége miatt fontossá vált a mögöttük rejlő szolgáltatások külső, független minősítése.
Az egyik ilyen elismert minősítőm a ScripSmart számos szempont (a használat egyszerűsége, az elveszett/ellopott kártyák megtérítése, járulékos költségek stb.) szerint pontozza a kártyákat. A szigorú szempontok, az állandó algoritmus használata lehetővé teszi a kártyák összehasonlítását, a különböző rangsorok felállítását.
Akkor is tanulságos a listák böngészése, ha nem akarunk amerikai ajándékkártyákat venni. Kiderül például, hogy miközben olyan ismert márkák, mint a Gap, a Marriott, vagy az Amazon büszkén hirdetik kitűnő minősítésüket, a Simon Malls valószínűleg nem teszi a kirakatba 5,95 dollár felárral árult, elvesztés esetén 15 dolláros felárért pótolt, egy év után pedig pofátlan havi 2,95 dollár havi díjért megújítható, csak náluk érvényes kártyája lesújtó minősítését.