Nálunk még némi keresgélés, kell ahhoz, hogy valaki ajándékkártyát vásárolhasson. Az Egyesült Államokban, az "ajándékkártyák őshazájában" minden bevásárlóközpontban állványokon sorakoznak a különböző kártyák. Öt perc alatt akár az egész család és az összes ismerős karácsonyi ajándékát megveheted.
Vannak persze, akik továbbra is idegenkednek az effajta "személytelen" ajándékozástól. Szerintük többet ér egy olyan ajándék, aminek kitalálásakor, kiválasztásakor halálra frusztráljuk magunkat, amivel egyáltalán nem okozunk örömet az ajándékozottnak. Vajon hány sapka, sál, pulóver rejtőzik a szekrények mélyén, amit az ajándékozó a legjobb szándékkal vett, de rossz a mérete, rettenetes a színe, vagy éppen csak nem tetszik az ajándékozottnak?
Létezik persze az ajándékkártyáknak egy másik felhasználási módja. Vannak olyan helyzetek, amikor minden másnál jobban működik ez az ajándékozási forma. A múlt héten egy üzleti konferencia kerekasztal-beszélgetésében vettem részt. Olyan szereplési lehetőség ez, amiért nem szokás pénzt kérni. Távozóban a szervezők még egyszer megköszönték a részvételemet, majd átnyújtottak egy elegáns borítékot. Amikor otthon kibontottam tudtam meg, hogy egy egészségügyi központ kozmetikai felmérésére és kezelésére kaptam egy ajándékkártyát. Sokkal jobb ajándék ez, mint egy album, vagy egy üveg drága bor - leginkább azért, mert a nap hátralevő részében nem kell még azt is cipelni. Így, az év vége előtt az ember már nem emlékszik rá, kitől is kapta az 50. üveg bort és a 60. elegáns naptárt, viszont egy különleges ajándékkártya még akkor is megragad az agyában, ha azt azonnal tovább is ajándékozza.
A fejlettebb kártyakultúrával rendelkező országokban a kereskedelmi cégek előszeretettel ajándékoznak kisebb összegű ajándékkártyákat. A jellemzően 10-25 dollárral feltöltött ajándékkártyák mindenképpen arra csábítják a megajándékozottat, hogy betérjen a kibocsátó cég boltjába, ahol azután általában jóval többet költ a kártya értékénél. Az állandó akciók sok vásárlót már immúnissá tettek. A kis összeggel feltöltött kártya lényegében ugyanazt a szerepet tölti be, mégis jobban működik. A vevő úgy érzi, hogy "ajándékba" kapott valamit, miért hálás lesz az üzletnek, viszonozni akarja a gesztust- például vásárlással.
Nem varázslat ez, csak pszichológia!